Grattis Norge!



Lillebror i väster vann. Grattis!
Tyvärr var låten långt i från bra i mitt tycke och den lär aldrig bli bra heller. Frågan är om han vann för melodin eller för utséendet. Att Norge vann...okej, men inte så överlägset som de gjorde!
Satt några glada damer på 40+ nånting framför mig i bussen, de ville att jag skulle sjunga på "den söte gutten" Alexander Rybaks låt, men jag låtsades om att jag inte hade hört den.

Sverige och Tyskland hamnade tyvärr allt för långt ner. För Sveriges del har det börjat bli vanligt med bottenplaceringar nu, men för Tyskland har det alltid varit ett faktum.
Tyskland har få vänner. Det märks verkligen i sammanhang som melodifestivalen där de sällan får skapligt med poäng alls. I fotbolls-EM i somras pratade man om hur tråkigt det var att tråkiga Tyskland slog ut roliga Turkiet i semi. Hade Tyskland däremot hetat Spanien eller Grekland så hade man glatt sig med dem. Att Storbritannien var en av de länder som gav Tyskland mest poäng var både rörande men sorgligt. Vill bara sända mina tankar till ett folk som jag känner så stora sympatier för och som jag faktiskt älskar. Heja Tyskland!

Ryssland var ingen vidare värd för Eurovision Song Contest. Både ljud och ljus höll låg kvalité. Pausunderhållningen var cool, men annars så var det mycket bättre i exempelvis Athen 2006. Att "frihetslandet nr 1" klagar på Tingeling-låten samtidigt som de själv plockar in dansande björnar och en militärisk manskör i kommunistiska sovjet-huvudbonader, ledde mest till förvirring.
Sedan när de under finalen skämtar om "förutfattade meningar" om Ryssland såsom att man vill ha tillbaka Sovjet och dylikt blev jag riktigt förbannad. Rysk polis hade under samma dag stoppat en pride-parad i Moskva. När några fortsatt gå i gay-paraden så blev de frihetsberövade och tagna till arresten. Samtidigt fick motdemonstranter mot pride-paraden demonstrera hur mycket de ville...fy fasen för allt det falska och korrupta i wannabe Sovjet-staten!
Där tror jag till och med att Oslo i lilla självgoda Norge kan göra det 50 gånger bättre. Lycka till, ni är dåliga om ni inte slår Moskva!

Till sist så måste ju jag som tysklandsvän lägga ut (Väst-)Tysklands enda seger i Eurovision song contest:

Nicole med låten Ein bißchen frieden från 1982.
Strunta i frisyren och lyssna på texten i stället. Så vackert.
Så politiskt korrekt då - så politiskt korrekt idag.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tyskland var faktiskt min favorit:)! Samma är de för spaniewn som alltid kommer långt ner:P.

2009-05-18 @ 22:34:18
Postat av: Viktor

Tyskland var faktiskt min favorit:)! Samma är de för spaniewn som alltid kommer långt ner:P.

2009-05-18 @ 22:34:35
Postat av: Niklas

Ja tyvärr är det så...personligen tyckte jag att Spanien var så där, men i just ESC får de alltid stå tillbaka de med.. :/

2009-05-19 @ 13:05:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0