Ett mesigt straffsystem.

Att man straffas olika runt om i världen är ingen nyhet.
Vissa länder har mer föredömliga rättssystem än andra.

I Sverige verkar utgångspunkten vara ungefär att det är lika synd om förövaren som för brottsoffret själv.
Att brottslingen själv är något slags offer.
Må så vara i vissa enskilda fall, att den som utfört brott mot någon annan, tidigare i livet själv blivit misshandlad, mobbad eller kanske blivit utsatt för sexuella övergrepp. Men fortfarande är det inte brottslingen man ska tycka synd om.
Jag förvånas över hur litet värde det svenska rättssystemet sätter på människoliv. Att man kan vara fri efter ett mord efter lika många år som du kan hitta fingrar på din vänstra hand.



Surfade in på SVT:s nyhetsprogram Gävledala och hittade det här inslaget allra högst upp.
Det har nu gått lite drygt två år sedan det brutala mordet i lilla Håcksta.
(Som förövrigt ligger längs min vanliga joggingrunda från sommarstugan.)
Jag var givetvis inte på plats när det hände, 23 december 2006, men att jag kan kalla det för mord tycker jag verkligen att jag har rätt till.
För det svenska rättsväsendet och tingsrätten i Hudiksvall (?) har valt att inte kalla det för mord.

Grov misshandel och vållande till annans död.
4 år på anstalt.

Var inte Lisas liv värt mer?
Skulle någon i min närhet bli misshandlad till döds så skulle jag aldrig kunna acceptera att den som utförde dådet endast skulle tvingas sitta inne i fyra år.
Jag skulle inte må mindre dåligt av att veta att den som utförde dådet själv blev misshandlad som yngre.

Det straff som exempelvis Annika Östberg fått på en anstalt i Kalifornien där hon suttit inne i 28 år tycker jag är betydligt mer föredömligt. Sedan är hotet om dödsstraff en helt annan diskussion, men det är inte det svenska rättsväsendets problem.

Tillsist vill jag demonstrera emot ett annat korkat rättssystem. Eritreas.
Blev lite berörd av min store favorit Marcus Birros tal i Tv4 igår.

FREE DAWIT ISAAK!

Kommentarer
Postat av: Erik

Det svenska rättssystemet är bland de sämsta i världen.

Medier och politiker sympatiserar mer med förövaren än brottsoffren. Enligt min mening ska en våldtäktsman hängas ut med både bild och namn så att alla kan se den jäveln. Inte fan ska de få vara skyddade bakom politiker efter att ha förstört någons liv, och komma undan med 6 månader till 3 år i fängelset.

För att inte snacka om Thepiratebay domen.

1 år och 30 miljoner i skadestånd?! när en person vars ansiktet blivit söndersparkat inte ens kan få över 100 000 spänn? Blir fan förbannad på det Sverige vi lever i.

2009-04-17 @ 15:22:51
Postat av: Johannes

Håller helt och hållet med båda två! Det svenska rättssystemet är grymt dåligt..



Att en som fildelar kan få mer i skadestånd än en som har gjort sig skyldig till misshandel rent ut sagt ÄCKLAR mig!

2009-04-19 @ 11:52:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0