Avskaffa apoteksmonopolet!

Goddag högt ärade människor.
Idag ska jag leverera min positiva syn på avskaffandet av det svenska apoteksmonopolet.

Att kunna hitta allt på samma ställe är bra och man erbjuds service på hög nivå.
Men det finns brister. Speciellt med monopol.
Monopol leder till bristande konkurrens. Bristande konkurrens leder till högre priser. Bristande konkurrens kan även i vissa fall leda till att servicenivån sänks. Utan konkurrenter finns det ju ändå inga andra som kan göra det bättre.



Den som någongång har pratat med Niklas Holmgård, han eller hon kan nu namnen på alla hockeyspelare i Brynäs IF:s A-lag.
Den som någongång har pratat med Niklas Holmgård, han eller hon vet nu exakt hur många hamburgerrestauranger det finns i Gävle-området.
Det som ni snart också vet när ni läst klart den här meningen är att det finns två apotek i Hudiksvall.

Var i Storsand utanför Hudiksvall under påskhelgen. Fick riktigt ont i huvudet och då passade det bra att jag befann mig inne i stan just då. Tyvärr var båda stadens två apotek stängda, det i centrum och det uppe vid sjukhuset.
Kroppen kan inte besluta sig att vara frisk under röda dagar och helger.
Med ett avskaffande av apoteksmonopolet så hade det besparat mig lite huvudvärk och mycket irritation.
För då hade jag, eller pappa, kunnat köpa mina huvudvärkstabletter på närmsta ICA eller Coop i stället.

Behåll Apoteket, men avskaffa apoteksmonopolet!

Kommentarer
Postat av: Erik

Håller med till viss del. Lättare mediciner borde gå att köpa på Coop och Ica, men starkare, receptbelagda saker borde enbart Apoteket få sälja.

Starka mediciner kan användas av missbrukare som droger. Tex har jag själv en medicin mot migrän som är förbannat stark (innehåller ämnen liknande morfin). Skulle sånt säljas i mataffärer skulle ju vem som helst bli missbrukare, även på röda dagar.

2009-04-17 @ 15:40:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0